Коротка Троїчна молитва - роздуми
Уповання нам
Отець, прибіжище наше – Син, покров нам – Дух Святий;
Тройце Святая,
Боже наш, слава Тобі!
Коротка, але дуже насичена молитва.
Кажуть, що один давній святий молився її все життя, постійно повторюючи саме ці
слова. І цього йому було достатньо для освячення...
Зміст молитви ніби-то і самоочевидний – надія на Божий захист і
вдячність-прослава за це. Трьом Особам Тройці присвоєно три метафоричні, образні
назви: Отець – наша Надія, Уповання; Син – Прибіжище, захист, пристановище; Дух
Божий – Покров. В цій молитві у своєрідній формі відображена віра в єдність і
троїчність Бога водночас, бо всі ці три образи – дуже подібні, майже ідентичні,
і водночас – зі своїми нюансами. Всі три Божі Особи нас захищають і роблять це
як Єдиний Бог, тому в кінці молитви ми і прославляємо Бога-Тройцю в однині.
Віра Церкви вчить нас, що дія Троїчного Бога є одною-єдиною: Отець, Сина і Дух Святий мають одну-єдину дію
щодо свого сотворіння,
діючи саме як Тройця, а не як окремі Особи.
З
іншого боку, єдина дія Трійці у світі певним чином передає особливості кожної
Особи: Отець посилає Сина у світ, Син приходить на землю, Дух
Святий освячує Церкву. Поглянемо на те, як ці особливості виражені в коротеньких
словах цієї молитви.
Отець – Уповання
Отець
– Начало, Джерело і Причина життя Тройці (від Нього родиться Син і від Нього
ісходить Дух Святий); а ще Він – джерело буття сотвореного світу і остаточна
мета його існування. Слово «надія» чи «уповання» в цьому контексті сприймається не просто як
пасивне очікування і сподівання на Бога, а власне як гаряче і діяльне уповання,
жага, туга творіння за
Творцем і за Його втручанням у наше життя. Уповання вказує на нашу «несамодостатність», неповноту, нашу потребу Бога
(бо ж для чого
надіятися тому, хто вже все має?).
Надія
на Боже спасенне втручання реалізується тут і тепер (переважно ми
звертаємося до Бога з проханням спасіння в найбільш нагальних обставинах, коли
зволікання недопустиме). Водночас, вона звертає нас у майбутнє – справжнє сповнення наших глибинних
потреб можливе лише у Божій вічності, в майбутньому Царстві, проблиски якого
присутні вже тепер. Воно стає видиме у людській любові, Літургії Церкви,
незайманій красі природи, творах мистецтва...
Син – Прибіжище
Світ
сотворений Отцем через Сина, який є Слово і досконалий Образ Отця. Людина
сотворена на образ і подобу Бога і покликана до синівства Божого. Син – Бог по
природі, Єдиносущний і одноприродний з Отцем; люди – «боги» по благодаті, через
усиновлення і обоження (Пс 81:1). Ми усиновлені через нашу богоподібність у
сотворенні і завдяки особливому поєднанню Бога з нами у Воплоченні. Син є прибіжищем
для нас саме тому, що дорога до Отця йде тільки через Нього, а радше – Він сам
є тією Дорогою (Йоан 14:6). Він особливо близький до людини, тому що Він
сам людина. Його Воплочення – не минула одноразова подія (ніби Він на деякий
час став людиною, а потім перестав бути нею). І після свого Воскресіння і
Вознесіння «назад» на небеса, Син залишається воплоченим Богом, залишається
людиною. Він сам пройшов через випробування і випробовуваним може
допомогти (Євр 2:18). Він – ідеал людини, остаточне сповнення людської
природи не лише у всіх її «природних» дарах і досконалості. У Ньому людська
природа досягає межі своєї досконалості і переходить цю межу, виходячи
на новий рівень буття.
Це
було попередньо явлено вже у Преображенні, а досягло своєї повноти у
Воскресінні до нового життя і Вознесінні до престолу Отця. Саме тому Син є
прибіжищем кожної людини і цілого людства в цілості, бо лише в Ному як в Альфі
і Омезі Всесвіту і людства ми осягаємо свою задуману Богом повноту (Одкр
22:13).
Дух – Покров
Дух
– «невидимий і невідомий Бог», як про Нього говорять сучасні богослови. Святе
Письмо і богослов’я Церкви говорить про Нього досить мало, Він немов би сокровенно,
тайно присутній у житті людства, але Його присутність сутнісно творить
Церкву, народжує нове творіння у Христі (2 Кор 5:17). Дух Божий, немов
птаха, що висиджує своїх пташат, ширяв над первозданими водами всесвіту у
перший день творіння, покриваючи його своїми крилами і зігріваючи для появи
життя.
Дух
Божий, як голуб, ширяє над Йорданом і покриває Своїми крилами води Нового Життя
– Хрещення і злинає на родоначальника нового людства, Нового Адама – Христа. У
купелі Хрещення Дух Божий покриває наготу людини ризою світла і одежею
нетління, щоб вона могла увійти у світлий чертог Божого Царства.
Дух
Святий чуває над кожною людиною і покриває її вдень і вночі, як ще у Старому
Завіті молився пророк: Хто живе під опікою Вишнього, під покровом Бога
Небесного оселиться. Плечима Своїми отінить Він тебе, і під крильми Його
безпечний будеш, – бронею оточить тебе істина Його (Пс 90). Цей
покров Духа, це чування Бога-Трійці над кожною людиною сповнює нас надії і
радості, що спонукає до прослави:
Тройце Святая, Боже наш, – слава Тобі!
0 коментарі(в):
Дописати коментар
Підписка на Дописати коментарі [Atom]
<< Головна сторінка